W celu realizacji zadania wynikającego z art. 31n pkt 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity, Dz.U. z 2015 r., poz. 581 z późn.zm), (zwanej dalej „Ustawą"), Agencja uprawniona jest do gromadzenia i przetwarzania danych, określonych w art. 31lc ust. 2 Ustawy. Podmioty współpracujące z AOTMiT w zakresie przekazywania danych niezbędnych do ustalenia taryfy wyłaniane są w drodze postępowania, zapewniającego poszanowanie zasady przejrzystości i równego traktowania. Wynikająca z zapisów Ustawy dobrowolność współpracy z AOTMiT w sposób istotny przekłada się na liczbę danych, pozyskiwanych przez Agencję.
Na podstawie zebranych danych, Agencja ustaliła projekty taryf dla wybranych świadczeń, zgodnie z planem taryfikacji na 2016 rok. Agencja umożliwiła osobom zainteresowanym zgłoszenie uwag do tych projektów, celem podjęcia konsultacji i zebrania konstruktywnych opinii od przedstawicieli środowiska, zainteresowanych poszczególnymi projektami Taryfy świadczeń.
Wychodząc naprzeciw inicjatywie środowiska, w zakresie weryfikacji zasad ustalania taryfy świadczeń, pragniemy umożliwić Państwu wykazanie okoliczności, na które powołują się Państwo w zgłoszonych uwagach i z których wywodzą Państwo twierdzenia i zarzuty względem zasad ustalania taryfy. Kontynuacji zapoczątkowanego dialogu będzie służyć przedstawienie informacji wraz ze szczegółowym uzasadnieniem, jaki według Państwa wiedzy jest rzeczywisty koszt realizacji danego świadczenia (najbardziej typowego, powszechnie realizowanego) i jednocześnie jaka część z tej kwoty jest przeznaczona na:
1. hospitalizację, w tym:
a) osobodzień wraz z podstawą wyliczenia osobodnia i informacją o przeciętnej długości hospitalizacji,
b) wynagrodzenie lekarzy,
c) wynagrodzenie pielęgniarek,
d) wynagrodzenie pozostałego personelu,
e) leki,
f) wyroby medyczne,
g) procedury diagnostyczne, badania laboratoryjne i inne, w tym ewentualne koszty transportu,
h) konsultacje zewnętrzne (personelu spoza oddziału),
2. procedurę zabiegową, w tym:
a) infrastrukturę bloku/ sali zabiegowej przypadającą na jedną procedurę wraz z i informacją dotyczącą przeciętnej długości trwania zabiegu,
b) wynagrodzenie operatora i liczbę operatorów biorących udział w zabiegu,
c) wynagrodzenie instrumentariuszki i liczbę instrumentariuszek biorących udział w zabiegu,
d) wynagrodzenie pielęgniarki i liczbę pielęgniarek biorących udział w zabiegu,
e) wynagrodzenie pozostałego personelu i liczbę personelu biorącego udział w zabiegu,
f) leki,
g) wyroby medyczne,
3. znieczulenie, w tym:
a) wynagrodzenie anestezjologa i liczba lekarzy anestezjologów,
b) wynagrodzenie pielęgniarki anestezjologicznej i liczbę pielęgniarek anestezjologicznych,
c) leki,
d) wyroby medyczne,
e) czas trwania znieczulenia
Ponadto w celu weryfikacji zasad ustalania taryfy świadczeń, będących podstawą opublikowanych projektów, wskazanym jest przekazanie Agencji informacji uzupełniających, w których wskazane zostaną nazwy oraz wielkość zużycia leków, wyrobów medycznych, badań i innych procedur – z zachowaniem przyjętego powyżej podziału, a także informacji o liczbie przedmiotowych świadczeń realizowanych w Państwa jednostce w trakcie roku.
Przedstawione przez Państwa informacje, które nie będą dotyczyć pojedynczych świadczeniobiorców, służyć będą weryfikacji zasad ustalania taryfy świadczeń, zgodnie z art. 31n pkt 2 Ustawy.
Ponadto informacje pozyskane w powyższy sposób, będą miały charakter poglądowy i zostaną przekazane Radzie do spraw Taryfikacji przed wydaniem opinii, o której mowa w art. 31 sa ust. 2 pkt 1 lit. c Ustawy, celem przeprowadzenia dalszych konsultacji z udziałem przedstawicieli środowiska.
Na przedstawienie przez Państwa informacji w układzie wskazanym powyżej będziemy oczekiwać do dnia 6 czerwca 2016 roku.
Uprzejmie prosimy o przesłanie ich drogą elektroniczną na adres taryfikacja@aotm.gov.pl.