| | |
Ul. I. Krasickiego 26, 02-611 Warszawa, tel. +48 22 56 67 200, fax +48 22 56 67 202, e-mail:
sekretariat@aotm.gov.pl NIP 525-23-47-183
”Pacjenci mogą odzyskać zdrowie niezależnie od leków lub za ich pomocą” J.H. Gaddum
Najczęstsze pytania
Jednostka samorządu terytorialnego powinna uzyskać opinię Prezesa Agencji.
* Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy o świadczeniach, ? (?) programy polityki zdrowotnej mogą opracowywać, wdrażać, realizować i finansować ministrowie oraz jednostki samorządu terytorialnego.?
Prezes Agencji wydaje opinię w sprawie programu, który do tej pory nie był oceniany przez Agencję.
* W przypadku programów stanowiących kontynuację (np. z lat ubiegłych, w których chociażby populacja czy interwencja nie uległy zmianie), Prezes Agencji nie jest zobowiązany do wydania opinii (na postawie art. 48a ust. 2 ustawy o świadczeniach).
Programy polityki zdrowotnej (PPZ).
* Zgodnie z zapisami art. 48 ust. 1 ustawy o świadczeniach, od 1 stycznia 2015 r. program planowany przez jednostkę samorządu terytorialnego powinien być realizowany nie jak do końca 2014 r., pod nazwą ?program zdrowotny?, ale jako ?program polityki zdrowotnej?, gdyż tylko programy polityki zdrowotnej mogą być opracowywane, wdrażane, realizowane i finansowane przez jednostki samorządu terytorialnego.
Tak, przedstawienie projektu programu w rozbiciu na punkty główne I-VII jest OBLIGATORYJNE.
* Proponowany schemat odpowiada idealnemu projektowi PPZ, jednak jego podstawowym celem jest wskazanie LOGICZNEJ BUDOWY projektu PPZ, ze zwróceniem uwagi na wewnętrzne powiązania poszczególnych elementów.
Nie zaleca się tworzenia programów trwających kilka miesięcy. Powinno zachować się ciągłość trwania programu. Rekomendowany czas trwania programu to rok. Zaleca się tworzenie programów wieloletnich, które dzięki zachowanej ciągłości mogą przynieść wymierne korzyści dla populacji.
* Należy również pamiętać, że zaobserwowanie efektów programu często jest możliwe dopiero po kilku latach jego funkcjonowania. Obranie zbyt krótkiego czasu trwania programu będzie skutkować brakiem możliwości określenia ewaluacji.
Oczekiwane efekty programu powinny wprost odnosić się do założonych celów w projekcie PPZ. Mierniki efektywności, natomiast powinny stanowić narzędzie niezbędne w celu uzyskania oczekiwanych efektów programu, a tym samym spełnić założone cele programu.
W przypadku braku rzetelnych danych dot. jst np. danych epidemiologicznych, autorzy powinni wyraźnie zaznaczyć, że nie udało im się odnaleźć takowych źródeł informacji.
* Brak zawarcia podstawowych elementów projektu programu bez wyjaśnienia powodu ich niezamieszczania w projekcie programu, może negatywnie wpłynąć na jego ocenę oraz na końcową opinię Prezesa Agencji.
W koszcie całkowitym uwzględnia się wszystkie koszty pośrednie w tym również koszty działań edukacyjnych, informacyjnych oraz promocyjnych.
Projekty PPZ prowadzone przez jst powinny być spójne merytorycznie oraz organizacyjnie z programami realizowanymi przez NFZ lub ministrów, w przypadku gdy dotyczą świadczeń gwarantowanych objętych programem.
* na podst. art. 48 ust. 4 ustawy o świadczeniach.
Jeżeli obecny projekt programu stanowi kontynuację programu z lat ubiegłych to nie jest wymagane uzyskanie opinii Prezesa AOTMiT.
* Na postawie art. 48a ust. 2 ustawy o świadczeniach.
Opinia jest wydawana nieodpłatnie.
* Zgodnie z opinią Departamentu Prawnego Ministerstwa Zdrowia (pismo MZ-PR-024-20537-2/KB/09 z 14.10.2009): ?W związku z tym, że zamknięty katalog źródeł przychodów Agencji określony w art. 31t ust. 2 Ustawy nie przewiduje wpływów z opłat za opiniowanie PPZ [od 01.01.2015 r. programów polityki zdrowotnej] opinia jest wydawana nieodpłatnie?.
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest zobligowana do zastosowania się do uwag zawartych w opinii Prezesa jednak warto je przeanalizować i wdrożyć zalecane ewentualne zmiany zaproponowane przez Prezesa Agencji w projekcie PPZ.
*Zgodnie z opinią Ministerstwa Zdrowia (pismo MZ-UZ-RP-71-18325-1/MM/09 z 23.12.2009): ?Opinia jako instytucja prawna nie ma co do zasady charakteru wiążącego, lecz stanowi jedynie element, który musi zostać przeanalizowany przez podmiot zobowiązany do jej zasięgnięcia.
Należy więc uznać, że podmiot, na którym zgodnie z art. 48 ust. 2a ustawy [od 01.01.2015 r. art. 48a ust. 1], ciąży obowiązek zasięgnięcia opinii w sprawie projektu programu zdrowotnego [od 01.01.2015 r. programu polityki zdrowotnej], nie jest związany treścią opinii i nie jest obowiązany do stosowania się do uwag w niej zawartych. Podmiot ten zobligowany jest jedynie do przeanalizowania treści wskazanej opinii?.
Podlega projekt programu, zawierający informacje dotyczące przewidywanego wpływu programu na poprawę zdrowia obywateli, przewidywanych następstw choroby lub stanu zdrowia, którego projektowany program dotyczy, znaczenia dla zdrowia obywateli planowanych w ramach programu działań, a w ramach informacji o skutkach finansowych programu dla podmiotów zobowiązanych do jego finansowania ze środków publicznych ? przewidywanych wydatków jednostki samorządu terytorialnego.
* Na podst. art. 31a ust.1 ustawy o świadczeniach
Dalsze informacje o zawartości projektu programu zdrowotnego można znaleźć w zakładce Uwagi dla użytkowników.
Opinia AOTMiT jest wydawana na podstawie projektu PPZ. Oznacza to, że przekazywane dane pokrywają się z informacjami potrzebnymi do przygotowania takiego projektu.
Efektywnie zaprojektowany program zdrowotny powinien mieć pięć podstawowych cech (opracowano na podstawie Wurzbach2002; szczegółowe omówienie patrz w Cechach PPZ)
- dokładne określenie problemu zdrowotnego lub czynnika ryzyka, którego dotyczy program,
- zaprojektowanie programu zgodnie z charakterystyką, potrzebami i preferencjami grupy docelowej, dla której jest przeznaczony,
- włączenie do programu działań o udowodnionej skuteczności,
- optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów (finansowych, organizacyjnych, kadrowych),
- zaplanowanie działań oceniających efektywność podjętych interwencji.
Ul. I. Krasickiego 26, 02-611 Warszawa, tel. +48 22 56 67 200 fax +48 22 56 67 202, e-mail:
sekretariat@aotm.gov.pl