Jesteś na starej wersji strony AOTMIT. Aktualne informacje zamieszczane są od dnia 1.09.2016 na nowej stronie: http://www2.aotm.gov.pl

o nas | kontakt | mapa strony | English version
Ul. I. Krasickiego 26, 02-611 Warszawa, tel. +48 22 56 67 200, fax +48 22 56 67 202, e-mail: sekretariat@aotm.gov.pl NIP 525-23-47-183
”Pacjenci mogą odzyskać zdrowie niezależnie od leków lub za ich pomocą” J.H. Gaddum
Wyszukiwarka
Komunikat - 25 posiedzenie Rady Przejrzystości

Na 25 posiedzeniu Rady Przejrzystości, które odbyło się w dniu 10 sierpnia 2015 r. przygotowano stanowiska i opinie w sprawie:

Świadczenie

Stanowisko/opinia Rady Przejrzystości

Rekomendacja/opinia Prezesa AOTM

Ocena leku
Oxepilax, oxcarbazepinum, tabletki, 600 mg, 50 szt.; Oxepilax, oxcarbazepinum, tabletki, 300 mg, 50 szt., we wskazaniu: padaczka (monoterapia i leczenie skojarzone I rzutu napadów padaczkowych częściowych z towarzyszącymi lub nie, wtórnie uogólnionymi napadami toniczno-klonicznymi u dorosłych i dzieci w wieku 6 lat i starszych) Rada Przejrzystości uważa za zasadne objęcie refundacją produktu leczniczego leku Oxepilax (oxcarbazepinum), tabletki, 600 mg, 50 szt.; Oxepilax, oxcarbazepinum, tabletki, 300 mg, 50 szt., we wskazaniu: padaczka (monoterapia i leczenie skojarzone I rzutu napadów padaczkowych częściowych z towarzyszącymi lub nie wtórnie uogólnionymi napadami toniczno-klonicznymi u dorosłych i dzieci w wieku 6 lat i starszych), w ramach istniejącej grupy limitowej i wydawanie go pacjentom w aptece na receptę z odpłatnością ryczałtową, pod warunkiem obniżenia ceny poniżej aktualnej ceny lewetyracetamu.
Uzasadnienie
Analiza skuteczności klinicznej w oparciu o średniej jakości badania RCT wykazała, że zastosowanie okskarbazepiny, nie różni się istotnie od karbamazepiny, walproinianu sodu oraz lewetyracetamu. Okskarbazpina, ma istotnie rzadziej działania niepożądane niż karbamazepina i walproinian sodu.
Prezes Agencji nie rekomenduje objęcia refundacją produktu leczniczego
  • Oxepilax, Oxcarbazepinum, tabletki, 600 mg, 50 szt., EAN 5909991057497;
  • Oxepilax, Oxcarbazepinum, tabletki, 300 mg, 50 szt., EAN 5909991057480;

we wskazaniu: padaczka (monoterapia i leczenie skojarzone I rzutu napadów padaczkowych częściowych z towarzyszącymi lub nie, wtórnie uogólnionymi napadami toniczno-klonicznymi u dorosłych i dzieci w wieku 6 lat i starszych), na proponowanych warunkach.
Jednocześnie Prezes Agencji rekomenduje objęcie finansowaniem ze środków publicznych wnioskowanej technologii medycznej we wskazaniu: padaczka (monoterapia i leczenie skojarzone I rzutu napadów padaczkowych częściowych z towarzyszącymi lub nie, wtórnie uogólnionymi napadami toniczno-klonicznymi u dorosłych i dzieci w wieku 6 lat i starszych) w ramach istniejącej grupy limitowej i obecnym poziomie odpłatności, pod warunkiem zrównania kosztów terapii z jej zastosowaniem, z kosztami karbamazepiny obecnie refundowanej.
Uzasadnienie rekomendacji
Prezes Agencji, biorąc pod uwagę stanowisko Rady Przejrzystości oraz przedstawione wyniki dotyczące skuteczności klinicznej i bezpieczeństwa stosowania wnioskowanej technologii medycznej, wskazuje możliwość objęcia jej finansowaniem ze środków publicznych w celu rozszerzenia możliwych dostępnych opcji terapeutycznych nowej generacji dla dorosłych i dzieci w wieku 6 lat i starszych, dotkniętych padaczką z występowaniem napadów padaczkowych częściowych z towarzyszącymi lub nie, wtórnie uogólnionymi napadami toniczno-klonicznymi, pod warunkiem obniżenia kosztów terapii do poziomu karbamazepiny.
Wyniki oceny skuteczności wnioskowanej technologii oraz bezpieczeństwa wskazują na porównywalny efekt kliniczny dotyczący skuteczności i bezpieczeństwa stosowania terapii okskarbazepiną zamiast technologii medycznych stosowanych opcjonalnie. Wobec dostępności niskiej i umiarkowanej jakości włączonych badań, przedstawienia badań RCT na zastosowanie okskarbamazepiny wyłącznie w monoterapii, uzyskane efekty kliniczne nie stanowią przesłanek za wyższą wyceną względem dostępnych obecnie refundowanych terapii.
Wyniki analizy ekonomicznej wskazują, że terapia Oxepilaxem jest terapią droższą od każdego z przedstawionych komparatorów i niezależnie od przyjętej perspektywy, czy to płatnika publicznego, czy też wspólnej płatnika i pacjenta.
Objęcie refundacją ocenianego produktu leczniczego niewątpliwie rozszerzy możliwości terapeutyczne dostępne dla pacjentów z określoną postacią padaczki, jednak jest to uzasadnione jedynie warunkiem zrównania kosztów terapii Oxepilaxem z opcjonalnymi terapiami stosowanymi we wskazaniu będącym przedmiotem analiz.

Nuwiq (simoktokog alfa) 250 j.m., proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań; Nuwiq (simoktokog alfa) 500 j.m., proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań; Nuwiq (simoktokog alfa) 1000 j.m., proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań; Nuwiq (simoktokog alfa) 2000 j.m., proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań; w ramach programu lekowego: „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A do ukończenia 26 roku życia (ICD-10 D 66)"

Rada Przejrzystości uważa za niezasadne objęcie refundacją produktu leczniczego leku Nuwiq (simoktokog alfa), proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, w ramach programu lekowego: „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A do ukończenia 26 roku życia (ICD-10 D 66)".
Uzasadnienie
Rekombinowane czynniki krzepnięcia IV generacji stosowane w prewencji krwawień w hemofilii A stanowią nową klasę preparatów będącą obecnie w trakcie badań klinicznych. W chwili obecnej, ze względu na brak randomizowanych badań klinicznych bezpośrednio porównujących pomiędzy sobą rekombinowane czynniki krzepnięcia, nie jest możliwe wyciąganie wniosków o ich skuteczności i bezpieczeństwie. Brak jest też dowodów, że preparat Nuwiq może być mniej immunogenny niż czynniki krzepnięcia wcześniejszej generacji, otrzymywane metodą rekombinacji.
Na podstawie przedstawionych dowodów naukowych nie można wnioskować o skuteczności klinicznej preparatu Nuwiq w populacji pacjentów nowozdiagnozowanych wcześniej nieleczonych czynnikami osoczopochodnymi, gdyż wszystkie dostępne badania zostały przeprowadzone w populacji pacjentów wcześniej leczonych, czyli w populacji innej niż opisana we wnioskowanym programie lekowym. Jedynie w badaniu GENA-05 populacja kwalifikowana do prewencji jest zgodna z założoną we wnioskowanym programie. Jednak jest ono dopiero przygotowywane i ma być prowadzone w 45 ośrodkach w 16 krajach i zakończone w roku 2018. Stąd brak jest dowodów na skuteczność i bezpieczeństwo preparatu Nuwiq we wcześniej nieleczonej populacji pacjentów, a więc zgodnej z wnioskowaną.
Populacja uczestnicząca w badaniach nie odpowiadała populacji wnioskowanej – brak danych dla dzieci poniżej 2 roku życia.
Brak jest danych porównujących efektywność kliniczną produktu leczniczego Nuwiq z alternatywną opcją terapeutyczną /produkt leczniczy Advate/ pod względem klinicznych punktów końcowych istotnych z punktu widzenia analizowanej jednostki chorobowej. Dostępne dane porównawcze /Nuwiq vs Kogenate FS-rekombinowany czynnik krzepnięcia II generacji/ ograniczają się tylko do parametrów farmakokinetycznych.
Ponieważ w populacji pacjentów włączonych do badań z zastosowaniem preparatu Nuwiq nie wystąpił inhibitor, nie była możliwa ocena skuteczności produktu w indukcji tolerancji immunologicznej w porównaniu do Advate. Indukcja tolerancji immunologicznej jest elementem programu lekowego przedstawionego do wniosku. Natomiast z badań włączonych do analizy a dotyczących wcześniej leczonych, wykluczeni byli chorzy z obecnością inhibitora stwierdzoną w momencie rekrutacji do badania bądź w przeszłości.
Ze względu na fakt rejestracji leku Nuwiq w roku 2014 brak jest badań oceniających bezpieczeństwo stosowania analizowanej interwencji w ramach rutynowej praktyki medycznej. Nuwiq znajduje się na liście leków „dodatkowo monitorowanych" ze względu na swoje działania niepożądane. Z przedstawionych przez wnioskodawcę badań wynika, iż wśród 135 pacjentów z ciężką postacią hemofilii A przyjmujących Nuwiq, odnotowano 12 ciężkich zdarzeń niepożądanych wymagających hospitalizacji, w tym 1 zgon pacjenta.
Czas półtrwania leku obarczony jest dużą niepewnością, co wymaga indywidualnego dawkowania dla każdego pacjenta.
Wszystkie badania włączone do analizy były sponsorowane przez wnioskodawcę, a publikacje dostępne są w postaci abstraktów bądź doniesień konferencyjnych.
Opublikowane analizy ekonomiczne nie dotyczyły ocenianej interwencji /Nuwiq/, również w żadnej z prac nie porównano pomiędzy sobą rekombinowanych VIII czynników krzepnięcia minimum drugiej generacji.
Wśród odnalezionych wytycznych 12 organizacji i towarzystw naukowych tylko kanadyjskie odnosiły się bezpośrednio do produktu leczniczego Nuwiq i akceptowały go w leczeniu hemofilii A. Odnaleziono jedyną i negatywną rekomendację refundacyjną dla wnioskowanego produktu leczniczego  brytyjską Nottinghamshire NHS.
Dodatkowo, Rada Przejrzystości zgłasza następujące uwagi do projektu programu lekowego:
  • brak zapisu o potrzebie wykonania testu na obecność przeciwciał anty-HIV w ramach badań diagnostycznych przy kwalifikowaniu pacjentów do programu, a jest on wymagany w ramach monitorowania terapii w opiniowanym programie lekowym,
  • zakres oceny skuteczności leczenia przewidziany w programie lekowym jest odmienny od oceny, która wykonywana była w badaniach klinicznych dla leku Nuwiq, dlatego niemożliwe będzie w przyszłości zestawienie i ocena wyników z zakresu skuteczności eksperymentalnej i klinicznej leku,
  • niejasne są zasady, na których proponowany program lekowy miałby współfunkcjonować z programem już obowiązującym „Zapobieganie krwawieniom u dzieci z hemofilią A i B (ICD-10 D 66, D 67)". Kryteria kwalifikacji do proponowanego i obowiązującego programu lekowego częściowo się pokrywają, stąd nie jest zrozumiały sposób realizacji świadczenia.
Rada Przejrzystości proponuje stworzenie jednego, całościowego programu prewencji krwawień u dzieci i dorosłych z hemofilią A i B.
Prezes Agencji nie rekomenduje objęcia refundacją produktu leczniczego:
  • Nuwiq (simoktokog alfa) 250 j.m., proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, EAN: 5909991211912;
  • Nuwiq (simoktokog alfa) 500 j.m., proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, EAN: 5909991211929;
  • Nuwiq (simoktokog alfa) 1000 j.m., proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, EAN: 5909991211936;
  • Nuwiq (simoktokog alfa) 2000 j.m., proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, EAN: 5909991211943 w ramach programu lekowego: „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A do ukończenia 26 roku życia (ICD-10 D 66)", z poziomem odpłatności dla pacjenta bezpłatnie, w ramach grupy limitowej 1090.1.

Uzasadnienie rekomendacji
Prezes Agencji, biorąc pod uwagę stanowisko Rady Przejrzystości, a także przedstawione dowody naukowe, nie znajduje klinicznego i ekonomicznego uzasadnienia dla objęcia refundacją simoktokogu alfa we wskazaniu zaproponowanym w programie lekowym.
Jedyne badanie dla populacji pacjentów wcześniej nieleczonych (GENA-05) jest w toku (realizowane jest także w polskim ośrodku), a jego zakończenie zaplanowano na koniec 2018 roku. Wobec skąpych danych wstępnych, pochodzących z abstraktu konferencyjnego, niemożliwa jest ocena skuteczności leku i jego profilu bezpieczeństwa w populacji zgodnej z wnioskowaną do objęcia refundacją. Dodatkowo, autorzy przeglądu Kessler 2015 wskazują, że obecnie brak jest badań testujących skuteczność i bezpieczeństwo ludzkich rFVIII w populacji pacjentów wcześniej nieleczonych i do czasu przedstawienia wyników takiego badania przeprowadzonego w grupie co najmniej 50 chorych, rejestracja leku w populacji wcześniej nieleczonej powinna być wykluczona. Wobec powyższego, tym bardziej objęcie refundacją wnioskowanego leku w tej populacji wydaje się nieuzasadnione. Doświadczenia kliniczne z ocenianym lekiem są stosunkowo krótkie. Zaś badania jakie zostały dotychczas przeprowadzone i zakończone dotyczą wyłącznie populacji pacjentów uprzednio leczonych VIII czynnikiem krzepnięcia (zarówno rekombinowanym jak i osoczopochodnym), czyli niezgodnej z wnioskowaną do objęcia refundacją w ramach profilaktyki pierwotnej.
Ponadto ocena ekonomiczna i wpływu na budżet przedstawiona przez wnioskodawcę może nie przedstawiać realnych wydatków z tytułu refundacji wnioskowanej technologii medycznej. W analizach zrównuje się cenę Nuwiq z ceną leku wyznaczającego podstawę limitu finansowania w grupie limitowej, do której wnioskowany lek miałby zostać zakwalifikowany, aby wykazać neutralny wpływ na koszty terapii z perspektywy płatnika publicznego, co jest zgodne z wytycznymi oceny technologii medycznych, ale jednocześnie wskazać należy, że komparatorem dla leku Nuwiq jest lek, którego koszt terapii jest niższy od podstawy limitu finansowania, w związku z czym można wnioskować, że zastąpienie realnego komparatora spowoduje wzrost kosztów leczenia.

Xtandi, enzalutamidum, kapsułki miękkie, 40 mg, 112 kaps., kod EAN: 5909991080938 stosowanego w ramach programu lekowego we wskazaniu: „Leczenie opornego na kastrację raka gruczołu krokowego u pacjentów niestosujących dotychczas chemioterapii (ICD-10 C.61)" Rada Przejrzystości uważa za niezasadne objęcie refundacją produktu leczniczego Xtandi (enzalutamid), 40 mg, kapsułki miękkie, 112 kaps., kod EAN 5909991080938, w ramach programu lekowego „Leczenie opornego na kastrację raka gruczołu krokowego u pacjentów niestosujących dotychczas chemioterapii (ICD-10 C 61)", we wskazaniu: w leczeniu opornego na kastrację raka gruczołu krokowego z przerzutami u dorosłych mężczyzn, u których nie występują objawy lub występują łagodne objawy po niepowodzeniu leczenia deprywacją androgenów, i u których chemioterapia nie jest jeszcze klinicznie wskazana.
Uzasadnienie
Wniosek dotyczy zdefiniowanego i znanego problemu zdrowotnego, jakim jest rak prostaty, jeden z najczęściej rozpoznawanych nowotworów u mężczyzn. Choroba rozwija się powoli, a widoczne objawy mogą się pojawić nawet po wielu latach, stąd nowotwór głównie diagnozowany jest u chorych powyżej 65 roku życia. Pięcioletnie przeżycie osiąga ok. 75% chorych, ale mimo tego co roku umiera w Polsce z tego powodu ok. 4 tys. mężczyzn.
Wybór strategii leczenia raka gruczołu krokowego jest uzależniony od stopnia zaawansowania nowotworu, przynależności do grupy ryzyka, a także oczekiwanej długości życia. Możliwe do zastosowania metody leczenia obejmują: leczenie chirurgiczne (jedynie u chorych na raka ograniczonego do stercza (cT1–2 N0 M0, u których spodziewany czas przeżycia naturalnego nie jest krótszy niż 10 lat), radioterapię (brachyterapia i/lub teleradioterapia; u chorych na raka o zaawansowaniu cT1–T3 N0 M0 i w wybranych przypadkach T4 oraz N(+)), leczenie hormonalne. Leczenie hormonalne oraz zabiegi poprawiające jakość życia (np. elektroresekcja przezcewkowa stercza oraz – rzadziej – paliatywna radioterapia) dotyczą chorych w bardziej zaawansowanych stadiach (najczęściej przy braku możliwości leczenia radykalnego).
Po uniezależnieniu się nowotworu od androgenów występuje hormonooporność — stosuje się wówczas chemioterapię paliatywną, leki hormonalne nowej generacji (np. abirateron) i/lub radioterapię przerzutów. Powoduje to wydłużenie czasu przeżycia i zmniejszenie dolegliwości bólowych.
Enzalutamid jest silnym inhibitorem przekazywania sygnałów przez receptor androgenowy. Lek ten wprowadzono do terapii trzy lata temu. Zmniejsza on wzrost komórek raka prostaty, może powodować śmierć tych komórek oraz regresję nowotworu i tym samym opóźniać postępowanie choroby.
Opublikowane rok temu w USA wieloośrodkowe, badanie kliniczne dobrej jakości u licznej grupy pacjentów (n=872), która przez kilkanaście miesięcy otrzymywała lek, w porównaniu do podobnej grupy (n=845) otrzymującej placebo, nie wykazało istotnego klinicznie zwiększenia całkowitego przeżycia (32,4 mies. vs 30,2 mies.). Jednak w leczonej grupie było mniej zgonów, wydłużył się czas do wystąpienia kolejnych przerzutów, jak również czas wolny od progresji choroby. Pozwoliło to na późniejsze wprowadzenie chemioterapii, a przez to znacznie poprawiło jakość życia tych chorych przez okres około dwóch lat, mimo że lek ma liczne i częste działania niepożądane.
W ostatnim czasie lek Xtandi (enzulatamid) został wprowadzony do refundacji w większości bogatych państw Unii Europejskiej (19 na 31), natomiast nadal nie ma go na listach krajów o PKB per capita zbliżonym do Polski.
Polscy eksperci medyczni, zajmujący się leczeniem nowotworów prostaty, uważają lek za przydatny w leczeniu opornego na kastrację raka gruczołu krokowego z przerzutami u dorosłych mężczyzn, u których chemioterapia nie jest jeszcze klinicznie wskazana, jednak podkreślają, że cena Xtandi jest zbyt wysoka (kilkanaście tysięcy miesięcznie), aby wszedł on do stosowania u kilku tysięcy polskich chorych, którzy mogliby go ewentualnie otrzymywać.
Zdaniem ekspertów AOTMiT (jak również Irlandzkiej NCPE) przy wnioskowanej cenie enzalutamid nie jest efektywny kosztowo.
Prezes Agencji nie rekomenduje objęcia refundacją produktu leczniczego Xtandi, enzalutamidum, kapsułki miękkie, 40 mg, 112 kaps., kod EAN: 5909991080938 stosowanego w ramach programu lekowego we wskazaniu: „Leczenie opornego na kastrację raka gruczołu krokowego u pacjentów niestosujących dotychczas chemioterapii (ICD-10 C.61)" na proponowanych warunkach.
Uzasadnienie rekomendacji
Prezes Agencji, biorąc pod uwagę stanowisko Rady Przejrzystości, a także przedstawione dowody naukowe, uważa że proponowane warunki finansowe objęcia refundacją enzalutamidu stanowią kontrargument dla wydania pozytywnej rekomendacji. Terapia enzalutamidem jest nieopłacalna w porównaniu do najlepszego leczenia standardowego przy modelowaniu kosztów i efektów zdrowotnych w 10-letnim horyzoncie czasowym. Biorąc pod uwagę wyniki analizy wpływu na budżet przy zmienionych założeniach dotyczących udziałów w rynku oraz przy założeniu zwiększenia populacji, koszty stosowania terapii enzalutamidem są zbyt wysokie i nie uzasadnione potencjalnym efektem zdrowotnym.
Zauważyć jednak należy, że w populacji pacjentów zdefiniowanej wnioskowanym wskazaniem nie stosuje się aktualnie aktywnego leczenia. Ponadto wyniki przedstawionych badań klinicznych wskazują na wpływ terapii na wydłużenie przeżycia całkowitego (kliniczny punkt końcowy), choć zmiana ta ma ograniczoną wartość (wydłużenie przeżycia całkowitego o niepełne 3 miesiące). Wynik ten uzyskany został w badaniu o wysokiej jakości metodologicznej, niemniej porównanie z placebo obniża jego użyteczność.
Wobec braku alternatywnego swoistego leczenia, mając na względzie uzyskanie potencjalnego wydłużenia przeżycia całkowitego, Prezes Agencji rekomenduje ewentualne objęcie refundacją produktu leczniczego Xtandi, enzalutamidum, kapsułki miękkie, 40 mg, 112 kaps., kod EAN: 5909991080938 stosowanego w ramach programu lekowego we wskazaniu: „Leczenie opornego na kastrację raka gruczołu krokowego u pacjentów niestosujących dotychczas chemioterapii (ICD-10 C.61)" pod warunkiem obniżenia ceny zapewniającej opłacalność terapii i wprowadzenia instrumentu dzielenia ryzyka, który zabezpieczy budżet przed nadmierną refundacją.
Grafika strony- dół
Ul. I. Krasickiego 26, 02-611 Warszawa, tel. +48 22 56 67 200 fax +48 22 56 67 202, e-mail: sekretariat@aotm.gov.pl