Jesteś na starej wersji strony AOTMIT. Aktualne informacje zamieszczane są od dnia 1.09.2016 na nowej stronie: http://www2.aotm.gov.pl

o nas | kontakt | mapa strony | English version
Ul. I. Krasickiego 26, 02-611 Warszawa, tel. +48 22 56 67 200, fax +48 22 56 67 202, e-mail: sekretariat@aotm.gov.pl NIP 525-23-47-183
”Pacjenci mogą odzyskać zdrowie niezależnie od leków lub za ich pomocą” J.H. Gaddum
Wyszukiwarka
Komunikat - 24 posiedzenie Rady Przejrzystości

Na 24 posiedzeniu Rady Przejrzystości, które odbyło się w dniu 30 lipca 2015 r. przygotowano stanowiska i opinie w sprawie:

Świadczenie

Stanowisko/opinia Rady Przejrzystości

Rekomendacja/opinia Prezesa AOTM

Ocena leku
MABTHERA (rituximabum) we wskazaniu: ziarniniakowatość z zapaleniem naczyń (GPA), lub mikroskopowe zapalenie naczyń (MPA) Rada Przejrzystości uważa za zasadne objęcie refundacją produktu leczniczego MabThera (rytuksymab) w ramach programu lekowego: leczenie aktywnej postaci ziarniniakowatości z zapaleniem naczyń (GPA) lub mikroskopowego zapalenia naczyń (MPA) (ICD-10: M31.3, M31.8), w ramach istniejącej grupy limitowej i wydawanie go pacjentom bezpłatnie. Jednocześnie Rada uznaje proponowany mechanizm RSS za niewystarczający. Prezes Agencji nie rekomenduje objęcia refundacją produktu leczniczego MabThera (Rituximabum) w leczeniu aktywnej postaci ziarniniakowatości z zapaleniem naczyń (GPA) lub mikroskopowego zapalenia naczyń (MPA) (ICD-10 M31.3, M31.8) na proponowanych warunkach.
Jednocześnie Prezes Agencji rekomenduje rozważenie zwiększenia możliwości rozliczenia produktu leczniczego MabThera (Rituximabum) w ramach Jednorodnych Grup Pacjentów.

Uzasadnienie rekomendacji
Prezes Agencji, biorąc pod uwagę stanowisko Rady Przejrzystości oraz uwzględniając wyniki oceny wnioskowanej technologii medycznej, nie rekomenduje jej finansowania na proponowanych warunkach, tj. lek dostępny w ramach programu lekowego.
Przedstawione dowody naukowe mogą stanowić potwierdzenie, że wnioskowana technologia medyczna stanowi opcję terapeutyczną dla pacjentów, u których wystąpił nawrót choroby po wcześniejszym leczeniu cyklofosfamidem. Niemniej wskazać należy, że obserwowane różnice istotne statystycznie dotyczą efektów zdrowotnych ocenianych w krótkim okresie obserwacji (6- i 12-miesięczne obserwacje). Natomiast nie ma różnic istotnych statystycznie w efektach zdrowotnych ocenianych w 18-miesięcznej obserwacji. Co oznacza, że po tym czasie konieczne jest rozważenie zastosowanie dalszego leczenia niezależnie od tego, czy pacjent otrzymywał wcześniej rytuksymab, czy cyklofosfamid. Wytyczne wskazują, że nawrót zdarza się najczęściej około roku od zaprzestania stosowania leczenia podtrzymującego, zatem zastosowanie rytuksymabu zamiast cyklofosfamidu może nie zmieniać postępowania terapeutycznego.
Nie przedstawiono dowodów naukowych uzasadniających stosowanie rytuksymabu w populacji osób z przeciwwskazaniami do standardowej terapii, za którą uznaje się cyklofosfamid. Wskazuje się, że spektrum przeciwwskazań do standardowej terapii w znaczącej części pokrywa się z zakresem przeciwwskazań dla rytuksymabu, więc terapia produktem leczniczym Mabthera nie powinna być rozważana jako alternatywa w populacji zdefiniowanej pełnym zakresem przeciwwskazań. Szczególnie, że populacja osób z przeciwwskazaniami była pomijana w analizach wnioskodawcy.
Niepewność co do założeń dotyczących leczonej populacji, wzrost liczby hospitalizacji w rozpoznaniu M31.3 (ziarniniak Wegenera)w ramach JGP (wzrost z 856 hospitalizacji w 2010 r. do 1 207 hospitalizacji w 2014 r.) wskazywać mogą większą populację niż prognozuje to podmiot w przedstawionych analizach.
Podkreślić należy, że lek rytuksymab jest w chwili obecnej stosowany w ramach leczenia szpitalnego w zakresie jednorodnych grup pacjentów, zatem w przypadkach uzasadnionych klinicznie leczenie to może być zastosowane. O możliwości stosowania leczenia w ramach JGP wskazuje się w treści uzgodnionego programu lekowego. Zważyć zatem należy, że zmiana kategorii dostępności refundacyjnej wiąże się z wyższymi kosztami podania, diagnostyki i monitorowania leczenia, które nie są uzasadnione zmianą postępowania terapeutycznego oraz ze zmianą dostępności leczenia, gdyż nie każdy świadczeniodawca realizujący leczenie szpitalne jest zobowiązany prowadzić program lekowy. Wyniki oceny skuteczności klinicznej i praktycznej w połączeniu z relatywnie wysokim kosztem terapii nie stanowią uzasadnienia dla zmiany kategorii dostępności refundacyjnej w przedmiotowym wskazaniu. W celu zabezpieczenia ewentualnego rosnącego zapotrzebowania na zastosowanie rytuksymabu w populacji chorych z GPA lub MPA, która nie reaguje na leczenie cyklofosfamidem lub nie może być nim leczona (ze względu na nietolerancję lub przekroczenie maksymalnej dawki) warto rozważyć zwiększenie możliwości rozliczenia leku w ramach Jednorodnych Grup Pacjentów.

PEGASYS (peginterferonum alfa-2a) we wskazaniu: "Leczenie przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C (ICD-10 18.2)" w ramach programu lekowego; pacjenci z genotypem 1 oraz cEVR uprzednio leczeni; pacjenci z genotypem 1/4; pacjenci z genotypem 2/3 oraz genotypem 1/4, LVL, RVR; pacjenci z genotypem 2/3 LVL, RVR Rada Przejrzystości uważa za zasadne objęcie refundacją produktu leczniczego Pegasys (peginterferonum alfa-2a), stosowanego w leczeniu dzieci i młodzieży chorych na wirusowe zapalenie wątroby typu C w ramach programu lekowego: „Leczenie przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C (ICD-10 B.18.2)", w ramach istniejącej grupy limitowej i wydawanie go pacjentom bezpłatnie. Rada proponuje zastosowanie bardziej efektywnego RSS, zależnego od osiągniętego efektu terapii w postaci trwałej odpowiedzi wirusologicznej (SVR). Prezes Agencji rekomenduje objęcie refundacją produktu leczniczego Pegasys, peginterferonum alfa-2a, w ramach rozszerzonego programu lekowego: „Leczenie przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C (ICD-10 B18.2)" o populację uprzednio nieleczonych dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 18 lat, z poziomem odpłatności dla pacjenta bezpłatnie, w ramach aktualnej grupy limitowej pod warunkiem obniżenia ceny do poziomu , który zapewni, że koszty terapii nie będą wyższe od kosztów stosowania peginterferonu alfa-2b oraz pod warunkiem ograniczenia stosowania leku wyłącznie do grupy dzieci uprzednio nieleczonych.
Uzasadnienie rekomendacji
Prezes Agencji, biorąc pod uwagę stanowisko Rady Przejrzystości, a także przedstawione dowody naukowe i ograniczenia analiz wnioskodawcy, wskazuje, że przedstawione dowody naukowe potwierdzają możliwość uzyskania trwałej odpowiedzi wirusologicznej w populacji dzieci uprzednio nieleczonych, co może stanowić uzasadnienie za objęciem przedmiotowej terapii finansowaniem ze środków publicznych. Mając jednak na względzie fakt, że odnaleziono dowody naukowe świadczące o stosowaniu terapii jedynie w grupie uprzednio nieleczonych osób, więc nie ma podstaw do finansowania terapii w grupie osób uprzednio leczonych, wskazywanej również w projekcie programu lekowego.
Podkreślić także należy, że uzyskanie SVR jest uważane za prognostyk efektów leczenia, ale nie jest gwarancją braku nawrotu choroby, czy niewystąpienia w przyszłości marskości wątroby lub raka wątrobowo-komórkowego. Brak jest danych wskazujących na odległy wpływ ocenianej terapii na kliniczne punkty końcowe (clinical end points), takie jak: marskość wątroby, rozwój raka wątrobowo-komórkowego i śmiertelność, które w populacji pediatrycznej również są konsekwencjami zdrowotnymi. Kwestia ta jest szczególnie istotna jeśli weźmie się pod uwagę wiek leczonych pacjentów i relatywnie krótki czas prowadzonych obserwacji.
Analiza ekonomiczna przy uwzględnieniu wyników badania retrospektywnego wskazuje na opłacalność terapii względem komparatora, jednakże ze względu na niską jakość metodologiczną przeprowadzonego porównania względem peginterferonu alfa-2b (głównie ze względu na retrospektywny kierunek obserwacji oraz małą liczebność grupy badanej i kontrolnej) z dużą ostrożnością interpretuje się wyniki wskazujące na wyższy efekt terapeutyczny i sugeruje się, że tygodniowy koszt terapii peginterferonem alfa-2a nie powinien być wyższy od tygodniowego kosztu terapii peginterferonem alfa-2b. Obniżenie kosztów wnioskowanej terapii ograniczy prognozowany dodatni wpływ na budżet płatnika, co jest szczególnie istotne w kontekście zapewnienia dostępu i ciągłości terapii młodych pacjentów.
OLYSIO (symeprevir) – we wskazaniu: „Leczenie przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C (ICD-10 B 18.2)" - szczegółowe wskazanie zgodnie z kryteriami włączenia do programu lekowego, załącznik nr 9, w pkt 1 w dziale "Świadczeniodawcy" Rada Przejrzystości uważa za niezasadne objęcie refundacją produktu leczniczego Olysio (simeprevir) w ramach programu lekowego „Leczenie przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C (ICD-10: B18.2)" stosowanego w połączeniu z sofosbuwirem u pacjentów zakażonych genotypem 1 albo 4 HCV niezależnie od wcześniejszej terapii, którzy nie tolerują lub nie mogą stosować interferonu. Prezes Agencji nie rekomenduje objęcia refundacją produktu Olysio symeprewir, stosowanego w ramach programu lekowego we wskazaniu „Leczenie przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C (ICD-10 B18.2) stosowanego w połączeniu z sofosbuwirem.
Uzasadnienie rekomendacji
Prezes Agencji, biorąc pod uwagę stanowisko Rady Przejrzystości, a także przedstawione dowody naukowe, nie znajduje uzasadnienia dla objęcia refundacją produktu leczniczego Olysio.
Przedstawione w analizach wnioskodawcy dowody na skuteczność kliniczną wnioskowanej technologii medycznej wskazują na jej wpływ na uzyskanie trwałej odpowiedzi wirusologicznej po 12 i 24 tyg. tygodniach od zakończenia terapii.
Podkreślić jednak należy, że uzyskanie SVR jest uważane za prognostyk efektów leczenia, ale nie jest gwarancją braku nawrotu choroby, czy niewystąpienia w przyszłości marskości wątroby lub raka wątrobowo-komórkowego. Brak jest danych wskazujących na wpływ ocenianej terapii na kliniczne punkty końcowe (clinical end points), takie jak: marskość wątroby, rozwój raka wątrobowo-komórkowego i śmiertelność. Kwestia ta jest szczególnie istotna jeśli weźmie się pod uwagę relatywnie krótki czas prowadzonych obserwacji.
Przedstawione wyniki oceny klinicznej obarczone są niepewnością oszacowań, ze względu na brak uwzględnienia w analizach całości wnioskowanej populacji (brak pacjentów z genotypem 4 wirusa) oraz ze względu na brak porównania terapii z aktywnym komparatorem. Ze względu na zrównanie efektu klinicznego w zakażeniu niezależnie od genotypu wirusa, modelowanie znacznie wykraczające poza horyzont czasowy badania klinicznego, brak propozycji cenowej dla sofosbuwiru wnioskowanie o opłacalności terapii w założonym horyzoncie czasowym jest obarczone niepewnością.
Skojarzenie terapii symeprewirem z sofosbuwirem, który w aktualnych warunkach nie jest lekiem refundowanym stanowi zasadnicze ograniczenie wnioskowanej technologii. Ponadto, zastrzeżenie budzi fakt, że w analizach wnioskodawcy wskazano, że sofosbuwir będzie dostępny dla pacjentów w ramach zaproponowanego programu lekowego, a nie wskazano sposobu zapewnienia dostępności leku dla pacjentów we wnioskowanym programie. Wobec powyższego nie znajduje się podstaw za finansowaniem przedmiotowej terapii ze środków publicznych.
Grafika strony- dół
Ul. I. Krasickiego 26, 02-611 Warszawa, tel. +48 22 56 67 200 fax +48 22 56 67 202, e-mail: sekretariat@aotm.gov.pl