Jesteś na starej wersji strony AOTMIT. Aktualne informacje zamieszczane są od dnia 1.09.2016 na nowej stronie: http://www2.aotm.gov.pl

o nas | kontakt | mapa strony | English version
Ul. I. Krasickiego 26, 02-611 Warszawa, tel. +48 22 56 67 200, fax +48 22 56 67 202, e-mail: sekretariat@aotm.gov.pl NIP 525-23-47-183
”Pacjenci mogą odzyskać zdrowie niezależnie od leków lub za ich pomocą” J.H. Gaddum
Wyszukiwarka
Komunikat - 16 posiedzenie Rady Przejrzystości

Na 16 posiedzeniu Rady Przejrzystości w dniu 25 maja2015 r. przygotowano stanowiska i opinie w sprawie:

Świadczenie

Stanowisko/opinia Rady Przejrzystości

Rekomendacja/opinia Prezesa AOTM

Ocena leku
SYNAGIS (paliwizumab) we wskazaniu: zapobieganie ciężkiej chorobie dolnych dróg oddechowych wywołanej wirusem RS u dzieci z istotną hemodynamicznie wrodzoną wadą serca (ICD-10 Q 20 - Q24). Rada Przejrzystości uważa za zasadne objęcie refundacją produktu leczniczego Synagis (palivizumabum), we wskazaniu: zapobieganie ciężkiej chorobie dolnych dróg oddechowych wywołanej wirusem RS u dzieci z istotną hemodynamicznie wrodzoną wadą serca (ICD-10, Q20-Q24), w ramach istniejącej grupy limitowej i wydawanie go pacjentom bezpłatnie. Rada Przejrzystości nie zgłasza uwag do projektu programu lekowego. Jednocześnie Rada uznaje proponowany instrument dzielenia ryzyka za niewystarczający.

Prezes Agencji nie rekomenduje objęcia refundacją produktu leczniczego Synagis, palivizumabum, proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 50mg, 1 fiol.+1 amp., EAN: 5909990815616, Synagis , palivizumabum, proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 100 mg, 1 fiol+1 amp., EAN: 5909990815715, we wskazaniu zapobieganie ciężkiej chorobie dolnych dróg oddechowych wywołanej wirusem RS u dzieci z istotną hemodynamicznie, wrodzoną wadą serca (ICD-1- Q20-Q24) na wskazanych we wniosku warunkach.
Prezes Agencji rekomenduje objęcie refundacją produktu leczniczego Synagis, palivizumabum, proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 50mg, 1 fiol.+1 amp., EAN: 5909990815616, Synagis , palivizumabum, proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 100 mg, 1 fiol+1 amp., EAN: 5909990815715, we wskazaniu zapobieganie ciężkiej chorobie dolnych dróg oddechowych wywołanej wirusem RS u dzieci z istotną hemodynamicznie, wrodzoną wadą serca (ICD-1- Q20-Q24) pod warunkiem obniżenia ceny (bezpośrednio lub z wykorzystaniem instrumentu dzielenia ryzyka) lub wprowadzenia instrumentu dzielenia ryzyka, który zapewni obniżenie ceny paliwizumabu lub kosztów terapii paliwizumabem.
Uzasadnienie rekomendacji
Prezes Agencji, biorąc pod uwagę stanowisko Rady Przejrzystości, a także przedstawione dowody naukowe, uważa za zasadne objęcie refundacją produktu leczniczego Synagis, pod warunkiem obniżenia ceny, co zwiększy szansę na zapewnienie opłacalności wnioskowanej technologii medycznej.
We wskazanych dowodach naukowych wykazano wyższą skuteczność paliwizumabu nad brakiem profilaktyki w zapobieganiu zakażeniom wirusem RS u dzieci z istotną hemodynamicznie, wrodzoną wada serca. W badaniach klinicznych wykazano, że paliwizumab może wpłynąć na zmniejszenie liczby hospitalizacji z powodu zakażeń RSV we wnioskowanej populacji. Zastrzeżenie budzi jednak profil bezpieczeństwa wskazanego preparatu, gdyż nie można wykluczyć, że jego stosowanie przyczynia się do zwiększenia liczby infekcji spowodowanej innymi czynnikami patogennymi. Obecnie brak jest alternatywnej metody profilaktyki możliwej do zastosowania p/wirusowi RS w podanym wskazaniu.
Ocena ekonomiczna wskazała, że zastosowanie paliwizumabu w profilaktyce zakażeń RSV jest technologią droższą od obecnie stosowanej ale jednocześnie skuteczniejszą. Technologia ta może być opłacalna przy obniżeniu ceny i zastosowaniu 100 letniego horyzontu czasowego, który może być trudny do osiągnięcia w rzeczywistych warunkach, ze względu na fakt, że modelowanie nie uwzględnia możliwości wystąpienia innych niż astma schorzeń, które mogą wpłynąć na skrócenie oczekiwanej długości życia, a wynikających chociażby z profilu bezpieczeństwa paliwizumabu. Ponadto możliwość wystąpienia wyników fałszywie ujemnych w testach diagnostycznych wykrywających RSV po zastosowaniu paliwizumabu, może przyczynić się

do mylnej diagnozy i wystąpienia powikłań, które w dłuższym horyzoncie czasowym mogą skutkować upośledzeniem funkcji układu oddechowego oraz zahamowaniem prawidłowego rozwoju dziecka.

Wobec powyższych wątpliwości, i biorąc pod uwagę trudną do uwzględnienia w modelowaniu różnorodność przypadków klinicznych, obniżenie ceny paliwizumabu (bezpośrednie lub z wykorzystaniem instrumentu dzielenia ryzyka) ma na celu zapewnienie, że inkrementalny wskaźnik kosztów-efektywności (użyteczności)w warunkach praktyki klinicznej zbliży się do progu opłacalności.

HEXVIX (heksyl aminolewulinianu w formie heksylu aminolewulinianu chlorowodorku) we wskazaniu: leczenie raka pęcherza moczowego z wykorzystaniem heksylu aminolewulinianu podczas zabiegu przezcewkowej resekcji guza pęcherza moczowego (ICD-10 C67) w ramach programu lekowego. Rada Przejrzystości uważa za zasadne objęcie refundacją produktu leczniczego Hexvix (heksyl aminolewulinianu), proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do podawania do pęcherza moczowego, 85 mg, 1 fiol., kod EAN: 5909990420223, stosowanego w ramach programu lekowego „Leczenie raka pęcherza moczowego z wykorzystaniem heksylu aminolewulinianu podczas zabiegu przezcewkowej resekcji guza pęcherza moczowego (ICD-10: C67", w ramach nowej grupy limitowej i wydawanie go pacjentom bezpłatnie. Nie zaproponowano instrumentu podziału ryzyka. Rada akceptuje zapisy programu lekowego.  
XGEVA (denosumab) we wskazaniu: leczenie dorosłych i młodzieży z dojrzałym układem kostnym, u których występuje nieoperacyjny guz olbrzymiokomórkowy kości lub u których zabieg chirurgiczny może spowodować ciężkie okaleczenie. Rada Przejrzystości uważa za zasadne objęcie refundacją produktu leczniczego Xgeva (denosumab), we wskazaniu: leczenie dorosłych i młodzieży z dojrzałym układem kostnym, u których występuje nieoperacyjny guz olbrzymiokomórkowy kości lub u których zabieg chirurgiczny może spowodować ciężkie okaleczenie, lek dostępny w aptece na receptę, finansowany w ramach nowej grupy limitowej i wydawany bezpłatnie. Rada akceptuje proponowany instrument dzielenia ryzyka.

Rada Przejrzystości uważa za zasadne objęcie refundacją produktu leczniczego Xgeva (denosumab), 120 mg /1,7 ml, roztwór do wstrzykiwań, kod EAN 5909990881789, we wskazaniu: leczenie dorosłych i młodzieży z dojrzałym układem kostnym, u których występuje nieoperacyjny guz olbrzymiokomórkowy kości lub u których zabieg chirurgiczny może spowodować ciężkie okaleczenie, jako leku stosowanego w chemioterapii, w ramach nowej grupy limitowej i wydawanie go bezpłatnie. Rada akceptuje proponowany instrument dzielenia ryzyka.

Prezes Agencji nie rekomenduje objęcia refundacją produktu leczniczego Xgeva, denosumab, roztwór do wstrzykiwań, 120 mg/1,7 ml, 1 fiol., EAN 5909990881789 we wskazaniu leczenie dorosłych i młodzieży z dojrzałym układem kostnym, u których występuje nieoperacyjny guz olbrzymiokomórkowy kości lub u których zabieg chirurgiczny może spowodować ciężkie okaleczenie, na zaproponowanych warunkach.
Uzasadnienie rekomendacji
Prezes Agencji, biorąc pod uwagę stanowisko Rady Przejrzystości, a także analizę przedstawionych dowodów naukowych, nie widzi uzasadnienia dla objęcia refundacją produktu Xgeva, denosumab, roztwór do wstrzykiwań, 120 mg/1,7 ml, 1 fiol., na proponowanych warunkach.
Z uwagi na brak badań bezpośrednich lub pozwalających na przeprowadzenie porównania pośredniego wnioskowanej technologii z refundowanym komparatorem lub chociażby z naturalnym przebiegiem choroby, zaopatrywanym dzięki świadczeniom opieki zdrowotnej finansowanym ze środków publicznych, wnioskowanie o skuteczności i bezpieczeństwie wnioskowanej technologii jest mocno ograniczone.
Niska jakość wykorzystanych badań oraz zastosowane techniki analityczne są przyczyną dużej niepewności wyników i wnioskowania na podstawie dostępnych dowodów naukowych. Niepewność potęgują także wątpliwości dotyczące sposobu modelowania. Założenia przyjęte w modelu wnioskodawcy dla populacji z operacyjną postacią guza olbrzymiokomórkowego wskazują, że stosowanie denosumabu u znacznej ilości pacjentów zapobiegnie zabiegom chirurgicznym, podczas gdy wyniki przedstawionych badań pozwalają jedynie wnioskować, że terapia ta prowadzi do przesunięcia w czasie oraz zmniejszenia ciężkości wykonywanych operacji. Także przyjęte założenie o takiej samej częstości progresji choroby podczas leczenia, jak i po zakończeniu terapii denosumabem wydaje się wątpliwe. Wartości użyteczności określone dla pacjentów młodych (poniżej 40 r.ż.) nie uwzględniają spadku użyteczności związanego z wiekiem. Także założona jednakowa długość terapii zarówno dla populacji pacjentów z operacyjną, jak i nieoperacyjną postacią GCTB nie wydaje się być właściwa. Modelowanie progresji choroby w populacji nieoperacyjnej uwzględnia dane z badania klinicznego dotyczące najlepszej odpowiedzi na leczenie, co może zawyżać wyniki z uwagi na dyskontynuację pacjentów w badaniu z powodu niezgłaszania się na wizyty kontrolne lub wymagających alternatywnych terapii.
Z uwagi na niewielką populację i szansę na ograniczenie ryzyka okaleczenia osób chorych z rozpoznaniem guza olbrzymiokomórkowego kości, Prezes Agencji rekomenduje ewentualne finansowanie ze środków publicznych produktu leczniczego Xgeva we wnioskowanym wskazaniu pod warunkiem dalszego obniżenia ceny (bezpośrednio lub z wykorzystaniem instrumentu dzielenia ryzyka) oraz konieczności monitorowania skuteczności leczenia celem sprawdzenia, w jakim stopniu zastosowanie denosumabu wiąże się z odnoszeniem przez pacjenta korzyści zdrowotnych wynikających z leczenia.
Oszacowania wielkości populacji docelowej oraz koszt jednostkowy terapii wskazują, że obciążenia dla płatnika publicznego nie wydają się być znaczące. Populacja pacjentów, u których występuje guz olbrzymiokomórkowy kości jest niewielka. Z uwagi na charakter choroby, niewielką populację chorych i brak informacji o przebiegu choroby przy aktualnie finansowanych świadczeniach opieki zdrowotnej, wskazane wydaje się objęcie rejestrem wszystkich pacjentów z tą jednostką chorobową.
ENBREL (etanercept) we wskazaniu: leczenie etanerceptem świadczeniobiorców z ciężką, aktywną postacią osiowej spondyloartropatii bez zmian radiologicznych z obiektywnymi objawami przedmiotowymi zapalenia (ICD 10: M 46) zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego. Rada Przejrzystości uważa za niezasadne objęcie refundacją produktu leczniczego Enbrel (etanercept), w ramach programu lekowego „Leczenie etanerceptem świadczeniobiorców z ciężką, aktywną postacią osiowej spondyloartropatii bez zmian radiologicznych z obiektywnymi objawami przedmiotowymi zapalenia (ICD-10 M46)" zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego. Prezes Agencji nie rekomenduje objęcia refundacją produktu leczniczego Enbrel (etanercept):
• proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 25 mg, EAN: 5909990777938,
• roztwór do wstrzykiwań w ampułko-strzykawce, 50 mg, EAN: 5909990618255,
• roztwór do wstrzykiwań we wstrzykiwaczu, 50 mg, EAN: 5909990712755.
w ramach programu lekowego „Leczenie etanerceptem świadczeniobiorców z ciężką, aktywną postacią osiowej spondyloartropatii bez zmian radiologicznych z obiektywnymi objawami przedmiotowymi zapalenia (ICD-10 M 46)".
Uzasadnienie rekomendacji
Prezes Agencji, biorąc pod uwagę stanowisko Rady Przejrzystości, wyniki dotyczące skuteczności klinicznej i bezpieczeństwa oraz porównanie kosztów terapii wnioskowanej w populacji chorych z ciężką, aktywną postacią osiowej spondyloartropatii bez zmian radiologicznych z obiektywnymi objawami przedmiotowymi zapalenia stwierdza, że etanercept jest terapią porównywalną pod względem efektywności klinicznej z innymi antagonistami TNF ale nie jest terapią kosztowo efektywną.
Przedstawione dowody naukowe wskazują istotną statystycznie skuteczność w porównaniu do leczenia placebo, ale dokonane porównanie pośrednie z certolizumabem pegol wykazało niższą skuteczność wnioskowanej technologii. Należy mieć na względzie, że nie odnaleziono badań dokładnie odzwierciedlających charakterystykę chorych objętych leczeniem w ramach programu lekowego. W efekcie przeprowadzona analiza przedstawia wyniki dla populacji innej niż wnioskowana. Ponadto, badania zostały przeprowadzonej na niedużej grupie chorych.
Obraz kliniczny ciężkiej aktywnej osiowej spondyloartropatii bez zmian radiologicznych z obiektywnymi objawami przedmiotowymi zapalenia nie został dokładnie opisany, ponadto może być utożsamiany z początkiem zesztywniającego zapalenia stawów kręgosłupa.
W analizie ekonomicznej przeprowadzono dwa porównania, w ramach jednego z nich zastosowano analizę minimalizacji kosztów w stosunku do porównania obejmującego zastosowanie etanerceptu i certolizumabu pegol. Analiza kliniczna w porównaniu pośrednim wykazała, że certolizumab pegol ma wyższą skuteczność, w związku z czym przeprowadzona technika analityczna nie wydaje się być właściwa.
Dodatkowo, w analizie ekonomicznej jako komparator zostało przedstawione leczenie objawowe (BSC) w oparciu o wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród ekspertów, które nie jest spójne z komparatorem uwzględnionym w badaniach klinicznych i uwzględniało bardzo szerokie spektrum technologii. W założeniach przeprowadzonego modelu uznano także, że stosowanie BSC nie daje poprawy stanu zdrowia, co nie jest zgodne z badaniem Dougados 2014 zawartym w analizie klinicznej.
Grafika strony- dół
Ul. I. Krasickiego 26, 02-611 Warszawa, tel. +48 22 56 67 200 fax +48 22 56 67 202, e-mail: sekretariat@aotm.gov.pl